Google Ads vs Facebook Ads Vilket är bäst som marknadsföringsstrategi

GOOGLE-VERSUS-FACEBOOK

Som experter på digital marknadsföring har vi fått den här frågan av våra kunder. ”Så Google Ads vs Facebook Ads, vilket är bättre för mitt företag?” Och nästan varje gång vi har ett liknande svar – det beror på! Båda är fantastiska onlineannonseringsmetoder, och ja, den ena kan vara bättre än den andra beroende på ditt företag, din målgrupp och dina mål.

Google Ads: Betald sökning

Google Ads eller Google AdWords, är världens största och mest populära PPC-annonseringsplattform. Det är så flitigt använt att det har blivit synonymt med termen ”betald sökning.” Google Ads är en betal-per-klick-annonseringsplattform (PPC). Google är världens största sökmotor och samlar in mer än 5 miljarder Google-sökningar dagligen. Detta gör Google Ads till ett bra ställe att annonsera på om du vill nå ut till denna enorma mängd söktrafik.

Facebook annonser: Betalda sociala medier

Facebook-annonser ”betald social” är ett betalsystem som gör det möjligt för företag att leverera varumärkesmeddelanden till användare av världens största sociala nätverk. Placeringar på Facebook inkluderar nyhetsflödet, sidofältet och publiknätverket på mobilen. Med det högsta antalet månatliga aktiva användare har facebook blivit en mycket konkurrenskraftig och potentiellt lukrativ del av många företags digitala annonseringsstrategier.

Vad är ditt kampanjmål?

Vad vill du annonsera med din kampanj? Är det varumärkeskännedom, leads, försäljning eller något annat? Att känna till det här svaret kan redan leda dig i rätt riktning. Google Ads är idealiskt för att fånga efterfrågan – vilket innebär att nå användare som har hög köpavsikt. Om jag till exempel letar upp sökordet ”jeans”, kan detta signalera ett intresse för att köpa ett. Med det i åtanke stämmer annonserna nedan väl överens med sökavsikten och kan leda till försäljning.

Facebook-annonser, å andra sidan, är idealiska för att nå konsumenter som befinner sig nära toppen av tratten. Så du kan använda båda plattformarna samtidigt för att rikta in dig på användare i alla steg av resan. Men om det inte stämmer överens med dina bredare mål, kan du känna till huvudmålet för din kampanj hjälpa dig att avgöra vilken plattform som är bättre lämpad för att uppnå det.

Google Ads vs. Facebook-annonser: Vem har bäst avkastning på investeringen?

Att känna till din annonss Konverteringsoptimering är nyckeln när du ska avgöra om den var effektiv eller inte värd pengarna som spenderades. Både Google Ads och Facebook Ads har spårningssystem som gör att du kan se din räckvidd, klickfrekvens och pris per klick. Du kommer också att hitta andra användbara data som dagar och tider då din annons var mer effektiv. Så, vem har störst avkastning på investeringen: Google Ads kontra Facebook-annonser? Svaret på den här frågan – hur irriterande det än kan vara – är att det beror på. Det beror på din verksamhetstyp, din målgrupp, dina marknadsföringsmål och din erfarenhet. Vidare beror det också på hur du tillskriver försäljning till varje kanal och din kundresa över annonsnätverk.

Fördelarna med Google Ads

Remarketing, definierat som att återknyta kontakten med kunder som tidigare har interagerat med ditt varumärke, är nu mycket enklare med hjälp av Google Ads. Om någon till exempel besökte din webbplats och lade till något i sin kundvagn men inte slutförde sitt köp, kan du engagera sådana användare på nytt när de surfar genom Google. Du kan också genomföra strategin för återengagemang när dina användare navigerar på en webbplats eller tittar på en YouTube-video inom Googles visningsramverk. Bortsett från detta har Google Ads ett enkelt gränssnitt spetsat med avancerade funktioner som annonsredigerare, söktermsrapport och auktionsinsikter. Dessa sofistikerade funktioner gör det enklare att lansera, bygga och hålla reda på din annonskampanj/p>

Fördelar med facebookannonser?

Facebook har en användarbas på över 2,7 miljarder månatliga aktiva användare, baserat på en 2021 Statistica Report. Bortsett från sin stora publikbas tillåter Facebook sina användare granulära inriktningsfunktioner. Detta gör det möjligt för marknadsförare att nå ut till användare baserat på beteenden, livshändelser, demografi och intressen. Facebook låter dig också skapa en ”dubblettpublik” innan du startar en kampanj, som fungerar som din användarperson. Därefter kommer Facebook-annonser att visa dina annonser för målgrupper som matchar din beskrivning. Det är här som Facebook Ads har en tydlig fördel gentemot Google Ads. Bortsett från detta kan du genom att utnyttja Facebook-annonser också nå fler användare och få en bättre klickfrekvens (CTR).

Både Facebook Ads och Google Ads är betal-per-klick (PPC) reklamplattformar med ett konkurrenskraftigt budgivningssystem, de fungerar på olika sätt. Facebook-annonser är betalda sociala annonser som visas för personer på Facebook, Instagram, Messenger och det utökade publiknätverket. Google Ads, å andra sidan, är betalda sökannonser som visas vid sidan av Googles sökresultat.

Google Ads vs Facebook Ads: Målgruppsstorlek

Både Facebook och Google har en enorm räckvidd. Facebook har uppskattningsvis 1,73 miljarder dagliga aktiva användare medan Google hanterar över 5,8 miljarder sökningar varje dag. Intäkterna från mobilannonsering står för nästan 90 % av Facebooks reklamintäkter. Men din målgrupp är blandad på båda plattformarna. Så det är inte tillrådligt att fatta ett beslut bara baserat på publikstorleken.

Google Ads vs Facebook-annonser: köparens avsikt

Det är mindre sannolikt att Facebook-annonser konverterar leads snabbt. Människor som spenderar tid på Facebook är vanligtvis där för att umgås och koppla av. Shopping är inte prioriterat på Facebook. Därför bör du välja Google Ads om du letar efter omedelbara konverteringar. Facebook-annonser är bra för att skapa varumärkesmedvetenhet. Google-annonser lockar trafik från användare som aktivt söker med avsikten att göra ett köp

Google Ads vs Facebook-annonser: inriktningsalternativ

Både Facebook Ads och Google Ads erbjuder alternativ för att rikta in sig på specifika målgrupper. Du kan rikta in dig på potentiella kunder efter plats, kön, ålder och inkomstnivå bland andra kategorier på båda plattformarna.

Facebook erbjuder mycket mer detaljerade inriktningsalternativ med sina exakta, detaljerade inriktningsalternativ, du har mer kontroll över vem som kommer att se dina annonser. Facebook har en mängd data och vet en imponerande mängd om sina användare – livshändelser, intressen, beteenden och mer. Google Ads fokuserar på inriktning av sökord och användning av textbaserade annonser. Annonsörer som använder Google bjuder på sökord – specifika ord och fraser som ingår i sökfrågor som skrivs in av Google-användare – i hopp om att deras annonser kommer att visas bredvid sökresultaten för dessa frågor.

Hur använder man Google Ads och Facebook-annonser tillsammans?

Google Ads och Facebook Ads är båda utmärkta internetannonseringslösningar som rekommenderas starkt. Genom att kombinera Google Ads och Facebook Ads är den bästa digitala reklamstrategin.

  • Om måldemografin redan känner till produkten bör ett företags marknadsföringsbudget fokuseras på Google Ads, följt av några Facebook-insatser.
  • Om marknaden däremot saknar varumärkeskännedom för att möjliggöra betald sökning, råder hon att börja med Facebook för att skapa medvetenhet innan man lägger till Google Ads senare.
  • Många användare rekommenderar att man använder intäkterna från förbättrade Google Ads för att finansiera en Facebook-expansion. Nästan alla borde använda Facebook, Google, Instagram och YouTube Ads.
  • Kanske någon ser din annons när han söker på Google och klickar på den. Sedan kan du använda retargeting för att annonsera för dem på Facebook. Du kan också göra det tvärtom: börja med Facebook och måla sedan om med Google

Är Google Ads bättre än Facebook-annonser?

Google Ads kan vara snabbare att komma igång med och ha en bredare potentiell räckvidd än Facebook Ads, men Facebook annonser kan erbjuda mer nyanserad inriktning med sin pixel och potentiellt mycket kraftfullare spårningsinsikter än Google Ads.

Google Ads vs. Facebook-annonser: Vem har den bästa avkastningen på investeringen?

Det beror på din verksamhetstyp, din målgrupp, dina marknadsföringsmål och din erfarenhet. Vidare beror det också på hur du tillskriver försäljning till varje kanal och din kundresa över annonsnätverk.

ÖKA TRAFIK & ÖKA INKOMST

Berätta om ditt projekt

Låt oss hjälpa dig att få ditt företag online och växa med passion

BRANDICA-bloggen innehåller artiklar om de senaste uppdateringarna inom digital marknadsföring, inklusive SEO-nyheter och taktik, PPC, Google Ads och socialt

Vittnesmål

"Vi har tittat på många SEO-lösningar men de här killarna har alltid varit en klar favorit. De har rätt strategi och de har varit fantastiska att arbeta med.”